Vad är för mycket och hur vet jag om jag ligger i farozonen? 

 

En fråga som jag ofta får och som jag vet att många människor funderar över är… Hur vet man om man dricker för mycket? Eller börjar min konsumtion av alkohol och droger gå lite över styr?

Och medan man funderar i sin ensamhet så är det inte helt ovanligt att man faktiskt utvecklar ett beroende. 

Så här kommer jag att berätta om några saker som kan vara tecken på att du ligger i farozonen

  • Ökad tolerans – Du behöver mer alkohol eller droger för att få den effekt som du är ute efter.
  • Du använder dig av alkohol för att ”varva ner” eller koppla av.
  • Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom som skakningar eller behov av återställare. 
  • Kontrollförlust – Du dricker mer eller under längre tid än du hade tänkt. Du kanske hade planerat att ta ett glas med vännerna på krogen och så blev det en helkväll med mer än ett glas.
  • Du har upprepade gånger försökt sluta eller begränsa din konsumtion utan att lyckas. Kanske bestämt att du bara ska dricka eller ta droger på helger eller efter vissa tider på dygnet.
  • Du glömmer vad du har gjort eller sagt när du har druckit, så kallade minnesluckor.
  • Du dricker dagen efter en fylla för att må bättre eller för att du känner ett sug.
  • Du dricker eller tar droger trots att psykiska och fysiska besvär förvärras
  • Du prioriterar om eller slutar med aktiviteter som du uppskattat, till förmån för att dricka eller återhämta dig från drickandet.
  • Du känner dig nedstämd, stressad, irriterad, skuld, skam eller får ångest.
  • Du känner dig deprimerad.
  • Du har sömnproblem.
  • Du har pga alkohol eller droger hamnat i riskfyllda situationer, till exempel bråk eller olyckor, haft sex fast du inte vill eller sexuella övergrepp.
  • Relationer med vänner eller familjen har påverkats av ditt drickande eller drogände
  • Familj eller vänner känner oro och kommenterar din konsumtion och säger att du borde minska den eller sluta helt
  • Du ägnar mycket tid och tankeverksamhet åt alkohol eller droger. T.ex.
    • Planering och inköp i tillräcklig mängd så att det räcker till.  
    • Hur och när man ska konsumera substansen
    • Hur man ska dölja och gömma det för andra
    • Att det inte krockar med andra aktiviteter
    • Återhämtning från effekten av ruset.
    • Planera undanflykter för uteblivet arbete, familjeangelägenheter eller andra viktiga åtaganden
    • Längtan och romantisering av när och hur det skall intas

 

Det här är några saker som kan tyda på att det har blivit för mycket eller kanske  till och med har övergått till beroende.

Känner du igen dig i några av dessa påståenden så kan du ligga i farozonen.

Har du frågor kring din eller någon annans konsumtion av alkohol och droger, så kan jag hjälpa dig att få klarhet i dina funderingar. Ställ dina frågor till mig härAllt behandlas självklart 100% konfidentiellt och info finner du i profilen.

Har du frågor kring din eller någon annans konsumtion av alkohol och droger? Då kan jag hjälpa dig att få klarhet i dina funderingar. Boka en kostnadsfri konsultation på 30 minuter med video eller på telefon. Inga förpliktelser. Alla samtal behandlas självklart konfidentiellt.  Maila mig så bokar vi en tid för det. 

Ring +46736440808 eller mejla mig så återkommer jag så snart jag kan.